به گزارش وبسایت نود، چلسی به اولین تیمی بدل شد که در این فصل توانسته تیم منچسترسیتی را در لیگ برتر شکست دهد تا همچنان رویای شکست ناپذیری سیتی باقی بماند. فصل پیش نیز سیتی تا پس از نیم فصل دوم بدون شکست بود تا اینکه به سد لیورپول برخورد کرد. اما چلسی چطور موفق به شکست سیتی در لیگ برتر شد؟

پیش از مسابقه دو تیم در روز شنبه، مائوریسیو ساری سرمربی آبی پوشان لندنی عنوان کرده بود "نمیداند" چطور باید سیتی را متوقف کند و آن ها را شکست دهد. برای حدود 45 دقیقه در کل نیمه اول، این طور به نظر می رسید که حق کاملاً با او بوده است، زیرا چلسی کاملاً زیرسلطه سیتی بود و حرف زیادی برای ارائه در زمین نداشت. چلسی به ندرت توانست از نیمه خودی جلوتر برود و این طور به نظر می آمد که سیتی در آستانه کسب هشتمین برد متوالی در لیگ است.

اما یک ضدحمله که ناشی از یک دفاع خوب بود، با یک حمله موفق همراه شد و در نهایت ورق برگشت. کار از لوئیز آغاز شد، به پدرو رسید، سپس فرصت به هازارد رسید تا با یک تعلل خوب، پاسی مناسب را برای کانته فراهم کند و هافبک فرانسوی بازی را 1-0 کند. تا پیش از این گل، چلسی دستپاچه بود و از نظر دقت پاس و مالکیت توپ شرایط بسیار بدی در زمین داشت.

ولی زدن همان گل در لحظات پایانی نیمه اول جریان بازی را تغییر داد. این گل اعتماد به نفس زیادی به چلسی داد و در عوض این میهمان بود که بعد از گل نخست چلسی، با استرس و دقت کمتری پاس هایش را ارسال می کرد. در نیمه دوم سیتی کم کم داشت به آرامش و بازی همیشگی اش نزدیک می شد که گل لوئیز آب سردی بود بر پیکره تیم پپ. آن هم تیمی که در این فصل حتی نزدیک به شکست هم نشده بود.

در کل این فصل از لیگ برتر، سیتی تنها 15 دقیقه در بازی هایش از حریف عقب افتاده بود و شکست را نزدیک خود می دید، بنابراین آن ها با موقعیت ناشناخته ای روبرو شده بودند. اما به واقع چطور چلسی، سیتی را متوقف ساخت؟

شاید مهمترین دلیل برد چلسی را بتوان در ساختار دفاعی منظم این تیم تعریف کرد. اگرچه در طول مسابقه سیتی دو برابر شوت نسبت به حریف داشت ولی به ندرت این شوت ها موقعیت های خطرناک بودند که دروازه حریف را به تهدید بیندازد. چلسی در زمین خودی فشرده بازی می کرد و بازیکنان نزدیک به هم حضور داشتند و نفوذ برای حریف سخت شده بود.

در عین حال نمایش های فردی بازیکنان چلسی در این مسابقه کمک زیادی به ساری کرد. لوئیز که در بازی های قبلی نمایش های ضعیفی ارائه کرده بود، شبی فوق العاده را تجربه کرد. او روی گل اول نقشی سازنده ایفا کرد و گل دوم را هم زد. در عین حال در بخش دفاعی نمایشی تاثیرگذار داشت. به طور مثال دقیقه15 بود که او توانست کار ترکیبی بازیکنان سیتی را با تکلی مناسب و به موقع، متوقف کند.

دیگر بازیکن مهم در ترکیب چلسی در ساختار دفاعی و نمایش کلی تیم، آزپیلیکوئتا بود، بازیکنی که در طول مسابقه 13 تکل داشت که نه تکل از این 13 تکل، باعث شد چلسی توپ ربایی کند. سانه در مقابل او شب سختی را سپری کرد و در نهایت هم تعویض شد.

دیگر بازیکن محوری چلسی، کانته بود، کسی که در هفته های اخیر به دلیل تغییر پستش و افت عملکردش، مورد توجه قرار گرفته بود. ولی او در دیدار با سیتی دوباره ارزشش را ثابت کرد. نکته مهم در بازی او این بود که زمان تملک توپ توسط سیتی، او نزدیک به جورجینیو بازی می کرد و این موضوع کار چلسی را سخت کرد. اثرگذاری او در فاز هجومی نیز با گل همراه بود.

در عین حال نمی توان نقش هازارد را هم در این برد نادیده گرفت. او سازنده هر دو گل تیمش بود. هازارد برای اولین بار در این فصل در نقش مهاجم شماره 9 کاذب، به کار گرفته شد و تلاشش در فاز هجومی بسیار ارزشمند جلوه کرد و نقشی مهم در برد چلسی ایفا کرد.

این برد نشان داد که تیم های دیگر نیز می توانند از چلسی بیاموزند و سیتی را متوقف سازند.

1878