ورزش 11 - در دنیای امروز فوتبال، هیچ قدرتی پدید نمی‌آید مگر آنکه برندها و شرکت‌های بزرگ تصمیم به سرمایه‌گذاری در محلی خاص شوند، این قانون نانوشتۀ فوتبال می‌تواند حتی سمت و سوی رسانه‌ها را هم تغییر دهد و ذائقه و سیلقه‌ساز شود! به طور مثال اگر قدرتمندان بزرگ قارۀ سبز و فراتر از آن تصمیم بگیرند که سرمایه‌های خود را از لالیگا خارج کنند و به سوپر لیگ چین منتقل نمایند، بدون شک چشم بادامی‌ها بدل به صاحب سبک فوتبال، آن هم با شدت شانتاژهای رسانه‌ای بی حد و مرز خواهند شد، به همین سادگی و به همین آسانی، در یک چشم برهم زدن، قدرت می‌تواند در فوتبال اروپا جابجا شود!

لیگ برتر اسکاتلند شاید جزء 5 لیگ معتبر اروپایی نباشد، اما بدون شک از لیگ‌های سرشناس قارۀ سبز است که دست برقضا باشگاه‌های بزرگی همچون گلاسکو رنجرز، سلتیک، آبردین، مادرول، همیلتون و هیبرنین را در خود جای داده است و تاریخ غنی را در پشت خود دارد؛ تاریخی که بیشترین بار خود را بر روی دوش رنجرز و سلتیک قرار داده است تا آنها به عنوان پرهوادارترین و البته قدیمی‌ترین دشمنان بریتانیا شناخته شوند.

فرمت قدیمی لیگ برتر اسکاتلندفرمت قدیمی لیگ برتر اسکاتلند

چرا امروز از فوتبال اسکاتلند چندان خبر خاصی منتشر نمی‌شود و ذره‌بین‌ها بر روی این لیگ این کشور قرار ندارد؟! به مقدمه باز می‌گردیم! اسکاتلندی‌ها از نگاه قدرتمندان و سران یوفا هرگز بزرگ برشمرده نشدند و به همین دلیل هیچ شرکت و هیچ شخص قدرتمندی حاضر نشد تا ریسک کند و دستش را بر روی فوتبال داخلی عجیب و متفاوت اسکاتیش‌ بگذارد؛ اما به لطف کنسول‌های بازی امروزی نظیر پلی استیشن و صدالبته فضاسازی‌های کمپانی EA SPORT و فیفا، می‌توان به اغلب نقاط دنیا سرک کشید و از وضعیت و حال آنها اطلاعاتی بدست آورد، همانند جرقه‌ای که باعث شد تا در ورزش 11، لیگ امروزی اسکاتلند، مشهور به کلاسیدل بانک، بررسی و تحلیل شود.

لیگ برتر اسکاتلند به دلیل ورشکستگی و نبود سرمایه و قهر شرکت‌های اسپانسرینگ با فوتبال این کشور، در سال 2013 منحل شد تا جدایی اسپانسری بزرگ چون بانک اسکاتیش تاثیرات خود را بر روی این رقابت‌ها بگذارد و موجب پیدایش عصری تازه در فوتبال این کشور شود، چرا که انحلال لیگ برتر اسکاتلند برای 5 سال به طول انجامید و آرام آرام مقدمات مرگ آن صورت گرفت، زیرا جدایی بانک اسکاتلند در سال 2008 شکل گرفت و پس از آن کلاسیدل بانک که تحت مدیریت سرمایه‌دارانی متشکل از افرادی وابسته به پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها فعالیت می‌کرد، به این عرصه وارد شد تا آنها با پیشنهادی عجیب و برنامه‌ای خارج از چارچوب همیشگی فوتبال، دگرگونی تازه‌ای را رقم بزنند.

فرمت جدید لیگ برتر اسکاتلند (کلایدسدل بانک)فرمت جدید لیگ برتر اسکاتلند (کلایدسدل بانک)

کلایدسدل بانک معتقد بود لیگ برتر اسکاتلند باید از شکل مرسوم 19 تیمی و رده‌بندی‌اش فاصله بگیرد و جذابیتی تازه را در خود ایجاد کند! بخشی از مفهوم جذابیت برای آنها تعابیری از مسائل مالی داشت! چرا که این بانک بریتانیایی به دنبال کسب درآمد بیشتر با افزایش تعداد بازی‌ها و درهم شکستن قوانین بود و فدراسیون فوتبال اسکاتیش به ناچار، مجبور به پذیرش پیشنهادات آنها شده بود، چرا که قدرت در دست این بانک ثروت‌طلب بود.

در اولین اقدام کلایدسدل بانک، تمامی محدودیت‌های سنی، لیست بازیکنان، تعداد بازیکنان هر باشگاه و... تا شماره پیراهن بازیکنان برداشته شد، به ادعای خودشان آزادترین لیگ دنیا پایه‌هایش بنا شود! این مسئله بدان معنی بود که بازیکن شاغل در لیگ کلایدسدل بانک می‌توانست در طول فصل با چند شماره پیراهن مختلف به میدان برود و بدون هیچ محدودیت سنی و هیچ محدودیت سهمیۀ بازیکن خارجی یا جوان، در این لیگ حاضر شود.

فرمت قدیم لیگ برتر اسکاتلند (12تیمه)فرمت قدیم لیگ برتر اسکاتلند (12تیمه)

دومین اقدام کلایدسدل بانک بسیار تأمل‌برانگیز بود! آنها این لیگ را از شکلی طبیعی 19 تیمه خود به 12 تیم کاهش دادند! 12 تیمی که طبق قوانین جدید مصوب شده، در سه دور (1 دور میزبان، 2 دور میهمان) به رقابت بای یکدیگر بپردازند و پس از انجام 33 بازی، به قسمت دوم فصل برسند! قسمتی که آنها به دو نیمۀ بالایی و پایینی تقسیم می‌کرد تا تیم‌های حاضر در رتبۀ اول تا ششم جدول 12تیمه اولیه به نیمۀ بالایی صعود کنند و تیم‌های حاضر در رتبۀ هفتم تا دوازدهم به نیمۀ پایینی صعود نمایند و دوباره رقابت‌ها برای مشخص شدن قهرمان فصل رنگ و بوی هیجان به خود بگیرد.

جدول فعلی کلایدسدل بانکجدول فعلی کلایدسدل بانک

در این مرحله، قهرمان در میان TOP 6 نیمۀ بالایی مشخص خواهد شد، تیم‌هایی که با همان امتیازات کسب شده در کورس رقابت جدول 12 تیمه، می‌بایست برای کسب جام با یکدیگر بجنگند تا تیم دارای بیشترین امتیاز پس از انجام 5 بازی با قدرت‌های برتر بالاخره پس از 38 نبرد، جام قهرمانی را از آن خود نماید، در نیمۀ پایینی نیز 6 باشگاه‌ حاضر ، برای بقا خواهند جنگید و بزرگ‌ترین افتخاری که نصیبشان خواهد شد، باقی ماندن در کلایدسدل بانک فصل بعد خواهد بود!!

قهرمان کلایدسدل بانکقهرمان کلایدسدل بانک

تیم قهرمان فصل، راهی مراحل مقدماتی راهیابی به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد، و تیم‌های حاضر در در رتبۀ دوم و سوم راهی لیگ یوفا خواهند شد؛ همچنین دیگر امتیازی که قوانین این مسابقات برای قهرمان فصل در نظر گرفته است، بدین ترتیب می‌باشد که قهرمان فصل جاری، می‌تواند به جای انجام دادن 2 بازی خارج از خانه و 1 بازی خانگی در 33 نبرد جدول 12 تیمه ابتدایی فصل، 2 بازی درون خانه و 1 بازی خارج از خانه را ترتیب بدهد!

جام قهرمانی کلایدسدل بانکجام قهرمانی کلایدسدل بانک

اسکاتیش‌ها بابت این نوآوری هرگز از سوی یوفا تمجیدی را به سود خود ندیدند و دست برقضا منتقدین بسیاری را هم پیدا کردند، چرا که به عقیدۀ مخالفین این رقابت‌ها، خطر مصدومیت، فرسودگی بازیکنان در طول فصل و البته نابرابر بودن شرایط برای باشگاه‌ها موجب به خارج شدن از چارچوب قوانین فوتبال شده است! به طور مثال باشگاه سلتیک اگر دارای حامی مالی مناسبی نسبت به باشگاه مادرول باشد، می‌تواند 50 بازیکن را در لیست خود قرار دهد و مادرول به دلیل نبود بودجۀ کافی با 25 بازیکن در فصل حاضر شود که این مسئله بر موفقیت باشگاه‌ها تاثیرگذار خواهد بود! اما در سمت مقابل، موافقان این طرح و برنامۀ کلایدسدل بانک، بر این باورند که قهرمانی در این لیگ متفاوت از سایر کشورهای جهان است و تیم قهرمان به طور کامل شایستۀ این عنوان خواهد بود، چرا که از فیلترهای سختی گذشته است و در بالای این دو جبهۀ موافق و مخالف سرمایه‌داران پنهان کلایدسدل بانک با لبخندی موذیانه بر لب، از ارتقاء حساب مالی خود نزد بانک جهانی فریاد شادی سر می‌دهد!