به گزارش وبسایت نود، چهارشنبه شب فلیکس بریش آلمانی سوت آخرین مسابقه لیگ قهرمانان اروپا پیش از فینال را به صدا درخواهد آورد تا تکلیف دومین تیم صعود کننده به فینال مادرید در دیدار آژاکس-تاتنهام مشخص شود.

تاتنهام که در بازی رفت بدون هری کین مصدوم و سون هیونگ مین محروم میزبان تیم هلندی بود، با تک گل دنی فن دبیک در دقیقه 15 شکست خورد تا کار سختی برای جبران در ورزشگاه یوهان کرویف آمستردام داشته باشد.

نسبت به بازی رفت، سون هیونگ مین به ترکیب تاتنهام بازگشته اما هری کین همچنان مصدوم است و این شاید بزرگترین مشکل مائوریسیو پوچتینو در مقابل اریک تن‌هاگ باشد. اما آمار درباره دیدار برگشت آژاکس و تاتنهام چه می‌گوید؟

از 17 مورد قبلی که تیمی در بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپا در خانه شکست خورده، تنها یک بار آن تیم توانسته با جبران شکست خانگی موفق به صعود در فینال شود. جالب این که نام آن تیم آژاکس بوده است. آژاکس لویی فن‌خال در بازی رفت مرحله نیمه نهایی فصل 96-1995 با تک گل کریشتوف وارزیچا 1-0 به پاناتینایکوس باخت اما در آتن با دبل یاری لیتمانن و گلی دیگر از نوردین ووتر، 3-0 برنده شد و به فینال راه یافت.

آن فینال، آخرین تجربه آژاکس از حضور در فینال لیگ قهرمانان بوده و هلندی ها به دنبال راهیابی به فینال برای اولین بار در 23 سال اخیر هستند. این در حالی است که تاتنهام قصد دارد با اولین حضور در فینال، به چهلمین تیم منحصر به فردی تبدیل شود که به فینال لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپا رسیده است. در حقیقت بعد از چلسی سال 2008، هیچ تیم جدیدی نتوانسته در فینال لیگ قهرمانان حضور یابد.

حضور تاتنهام در هلند می‌تواند یک جدال پر گل را تضمین کند. دو حضور قبلی تاتنهام در هلند در لیگ قهرمانان با تساوی به پایان رسیده و این دیدار ها مجموعا 10 گل به خود دیده است. تاتنهام در مرحله گروهی فصل 11-2010 در خانه توئنته به تساوی 3-3 رسید و در مرحله گروهی همین فصل، در فیلیپس اشتادیون مقابل پی‌اس‌وی آیندهوون به تساوی 2-2 رضایت داد. از آغاز سال 2018 میلادی تاتنهام تنها یکی از 6 مسابقه خارج از خانه خود را با پیروزی پشت سر گذاشته (3 تساوی، 2 باخت) که این پیروزی، برد 1-0 مقابل دورتموند در مرحله یک هشتم نهایی همین فصل بوده است.

آماری که شاید آژاکس را بترساند، آن است که سنگین ترین شکست این تیم مقابل رقیبی انگلیسی در رقابت های اروپایی در مقابل همین تاتنهام رقم خورده است. این تیم در دور رفت مرحله اول جام برندگان جام اروپا در سپتامبر 1981 در ورزشگاه المپیک آمستردام میزبان تاتنهام بود که در پایان با دو گل مارک فالکو و یک گل ریکی ویا مقابل اسپرز 3-1 باخت.

آژاکس در حالی پای به آخرین میزبانی خود در رقابت های این فصل می‌گذارد که در 3 دیدار اخیر خانگی برنده نشده است. (تساوی های 3-3 و 1-1 مقابل بایرن مونیخ و یوونتوس، شکست 2-1 مقابل رئال مادرید) آژاکس فرصت آن را دارد تا بعد از منچستریونایتد (11-2010)، یوونتوس (17-2016) و رئال مادرید (18-2017) به چهارمین فینالیستی تبدیل شود که تعداد بردهای دور از خانه اش در یک فصل، بیش از بردهای خانگی بوده است.

آژاکس که فصل گذشته اردیویسه را در رده دوم به پایان رساند. مجبور بود تا لیگ قهرمانان این فصل را از مرحله دوم مقدماتی آغاز کند. در حقیقت آژاکس پیش از رسیدن به مرحله گروهی 6 بازی انجام داد (2 بازی در دور دوم مقدماتی، 2 بازی در دور سوم مقدماتی و 2 بازی در مرحله پلی آف) با 11 بازی برگزار شده از آغاز مرحله گروهی، هیچ تیمی در این فصل به اندازه آژاکس در لیگ قهرمانان بازی نکرده است. (17 مسابقه) شکست 2-1 مقابل رئال مادرید تنها شکست شاگردان تن‌هاگ در طول این مسیر طولانی بوده است.

در بین تیم های حاضر در نیمه نهایی فصل 19-2018، آژاکس تنها تیمی است که در تمامی بازی های خود در این فصل موفق به گلزنی شده و هیچ دیداری را بدون گل به پایان نرسانده است. یکی از ستارگان آژاکس در این مسیر، حکیم زیاش بوده که در 4 بازی از 5 مسابقه آژاکس در مرحله حذفی، توانسته گلزنی و یا گلسازی کند. (2 گل و 2 پاس گل) از جمله این گل ها، تک گلی بود که او در بازی رفت در ورزشگاه اختصاصی تاتنهام برای فن دبیک ساخت. تساوی 1-1 مقابل یوونتوس در آمستردام، تنها دیدار مرحله حذفی بوده که زیاش در آن نتوانسته تاثیری روی گل های آژاکس داشته باشد.

شاید بازگشت سون هیونگ مین به ترکیب تاتنهام بعد از یک جلسه محرومیت، مهم ترین خبر برای پوچتینو باشد. 4 گل از 8 گل تاتنهام در مرحله حذفی لیگ قهرمانان به تنهایی توسط ستاره کره ای به ثمر رسیده و او اکنون با 12 گل، بهترین گلزن آسیایی تاریخ رقابت ها محسوب می‌شود.

آژاکس که در ابتدای این هفته با پیروزی 4-0 مقابل ویلم قهرمان جام حذفی هلند شد، چهارشنبه شب در خانه برای نزدیک تر شدن به دومین جام از سه گانه تلاش خواهد کرد. در سمت مقابل تاتنهام هیچ شانسی برای کسب سه گانه در این فصل ندارد اما فینال لیگ قهرمانان، دستاوردی است که می‌تواند به آن ها به اندازه آژاکس انگیزه ببخشد.